En av Höögs tidiga målningar. Motivet föreställer Reidar som arbetade servitör på restaurang Strand.

Cyklar, ett av Höögs favoritmotiv.

Cykeln är kanske Gunder Höögs mest kända motiv. Den här tavlan är från senare år. ”Cykeln kan symbolisera så mycket. För mig är det ekrarnas mönsterspel som är roligt att avbilda”.

Dansande par

Gunder Höög började måla dansande par på 90-talet. Flera verk med danspar var hans bidrag på prestigefulla Ekerums konsthall, Öland år 2000. ”En svit dansmotiv gör intryck i Ekerum och dröjer sig kvar i minnet, skrev Smålands-Posten om utställningen där även Andy Warhols verk samtidigt visades.

Circus motiv - ett populärt motiv på senare år i Höögs målningar.

Cirkustavla signerad Gunder Höög blev snabbt ett uppskattat motiv bland betraktarna.

Om Gunder Höög

Gunder Höög, konstnär  (25 september, 1943 – 30 september, 2014) som var uppvuxen och bosatt i Jönköping. Höög målade alster i olja i modern koloristisk stil. Anlaget efter pappa Hans Höög, och dennes kusin Carl-Birger Höög, båda konstnärer utvecklades sakta men säkert. År 1991 gjorde han sitt första offentliga framträdanden som konstnär. Redan ett år senare deltog han i Liljevalchs vårsalong, dit han även återkom 1996 och 1997. Ett 60-tal utställningar senare är han vida känd i Jönköpingsregionen och flitigt representerad konstnär i övriga landet.

Det började med cyklar

Gunder Höög målade tidigt cyklar och det var med just med cyklar som motiv som han blev antagen till Liljevalchs vårsalong 1993. Då inför 1993 års salong skickade runt 2700 konstnärer in verk till salongen varav 190 konstnärer valdes ut. Alla Höögs cyklar såldes på vårsalongen:

”Jag tror helt enkelt att mina tavlor passar bra uppe i Stockholm. De är fria och vågade”

Sedan dess har cykeln varit ett av Höögs mest uppskattade motiv och återkommit frekvent genom åren i hans målningar.

Modern Kolorist

Höögs konstnärsliv präglas av motiv över mänskliga relationer, sällskapsliv och ibland säregna gyckelbilder. Färgerna och relationer människor emellan har sedermera alltid varit centrala i motiven men det tog några år innan den tydligt koloristiska framtoningen dominerade i målningarna.

Höög hämtade inspirationen från idrottens och musikens värld, sin far och dennes kusin Birger Höög:

”Min fars kusin Birger Höög hade ateljé vägg i vägg med Fernande Leger i Paris. Birgers konst var inspirerad av Leger och jag av Birger”.

Höög målar medvetet ett koloristiskt arbete. Sammanhanget mellan olika färger och hur de påverkar varandra är viktigt, ibland görs en tavla med bara röda färger, andra gånger ställs färgerna mot varandra. Favoritfärgen är gult:

”Så långt jag kan minnas tillbaka har favoritfärgen varit gult. Jag vill nog gärna att det gula drar mot det röda”.

De glada motiven och färgerna andas optimism:

”För mig är konst ett uttryck för glädje, för att må bra och trivas med livet”.

Kungligt uppmärksammad

Det rapporteras att Kungen uttryckte sin förtjusning¹ över Gunder Höögs verk på Ekerums konsthall år 2000.  Då delade Höögs tavlor vägg med Andy Warhol, Peter Dahl & Yrjö Edelmann verk. Ett fint sällskap, Warhol’s Perrier motiv hade ett pris på 70 000 amerikanska dollar² stycket på den utställningen.

I slutet av samma år fick inte bara den svenska Kungen och ölandsbesökarna – utan resten av svenska folket –  tillfälle att beskåda Höögs verk när hans väggmålning på dåvarande krogen Svarta Börsen prydde sista sidan på tidningen Aftonbladet. Därefter har Höögs verk återigen figurerat i Aftonbladet men likväl i DI Weekend, Sköna Hem, Se & Hör, Hus & Hem för att nämna några.

Tillbaka till Höögs motiv. Dansande par har varit nästan lika förekommande som cyklar, liksom katter i ett ofta abstrakt färgskådespel med inslag av musikalitet. En fiol kan övergå i ett katthuvud med noter noggrant ritade på morrhåren.

Expressivt, säreget och väldigt igenkännande.

En serie idrottsmotiv under OS-året 2012

Inför OS i London 2012 gjorde Gunder Höög, som var en hängiven friidrottsfantast, en serie verk med idrottsmotiv. Ibland var det ett medvetet myller av atleter som i den här storskaliga diptyken ”idrottskluster”. Betrakta tavlan en stund och du kommer ändå upptäcka nya händelser i verket nästa gång du ser på den. Flera andra verk målades också, som de här underbara sportmotiven på löpare, diskuskastare, cyklister med mer. Eller de här livfulla gymnasterna som saknar ansikte.

Kanske  var det några av de här motiven som ledde till att Höög fick äran att färdigställa tre väggmålningar på den nya Arenan i idrottshuset i Jönköping år 2013.

Året innan hade Höög även glädjen att få visa sina verk på samlingsutställningen Salon du dessin et de la peinture à l’eau, Grand Palais, Paris. Utställningen som pågår 5-6 dagar besöks av 40 000 besökare. Även året efter, 2013, återkom han hit.

Gunder Höög hade även en minnesvärd utställning i Vilnius, Litauen när Svenska ambassaden invigdes 1999. Höög utvecklar vidare sin konst:

”Jag målar modernt måleri i en expressiv anda där det ibland kan finnas samhällsfrågor att fundera över som jag lämnar till betraktarens tankar. Det kan finnas ett allvar bakom målningen men så är det inte alltid, ibland är det en lek med färg och form.”

Fotnot
¹ från Jönköpings-Posten 16/8 2000.
² från Ölandsbladet 4/4 2000.


Gunder Höög skapar skådespel med linjer och färg som berör betraktaren omedelbart. Hans målningar kan ses som satiriska och skämtsamma. Han antar hovnarrens roll och driver gäck med sin publik. Gunder Höög leker med färgerna och de berättande motiven. Motiv som växer fram ur egna upplevelser och en ohämmad fantasi. Bakom de expressiva, svepande linjerna syns en obotlig optimism.